Tarih: 12.10.2025 20:58

Av.Levent Sevindi; Başkanvekilliği Seçimi İle İlgili Yürütmenin Durdurulması Gerekçesini Açıkladı…

Facebook Twitter Linked-in

Kısa Bir Süre Önce Yapılan Meclis İçi Belediye Bayrampaşa Başkanvekilliği Seçimi İle İlgili Farklı Haberlerle Bilgi Kirliliğine Sebebiyet Verilmesi Üzerine Baronun Saygın Avukatlarından Aynı Zamanda Bayrampaşa ve Haber İstanbul Gazetelerimizin Kurucu Köşe Yazarlarından Hukuk Danışmanı Av. Levent Sevindi Gazetemize Yaptığı Açıklamada Yürütmenin Durdurulmasının Gerekçesini Açıkça Açıkladı.    

 

Bilindiği Gibi Kısa Bir Süre Önce CHP Adayı İbrahim Kahraman İle AK Parti Adayı İbrahim Akın'dan Oluşan İki Adayın Yarıştığı Yapılan Oylamada Üst Üste  Çıkan Oyların Eşit Çıkması Neticesinde Son Turda Kura Çekimiyle Karara Varıldığı, Bunun Üzerine CHP Adayı İbrahim Kahramanın Kurada Adının Çıkmasıyla Başkanvekilliği Elde Edilmesi Neticesinde Yapılan İtirazda Gerekçe Olarak İki Hatalı Yazılmış İsimlerden Birinin Ak Parti Adayının Diğeri İse, CHP Adayının Olduğu Ancak Akparti Adayının Geçersiz Sayıldığı, CHP'nin Adayının da Geçerli Sayıldığı Gerekçesiyle Ak Parti Gurubu Çıkan Sonuca Bu Gerekçe İle İtiraz Ederek Konuyu Yargıya Taşımış ve Yargı'da Yürütmeyi Durdurma Kararı Almıştı. Şimdi İse, CHP Gurubu da Hukuki Olarak İtiraz Hakkını Kullanıp Çıkacak Sonucu Beklemektedir.

Konu İle İlgili Açıklama  Yaparak Kamuoyunu Bilgilendiren Av. Levent Sevindi Yaptığı Açıklamada Şu İfadelere Yer Verdi;

 İstanbul 8.İdare Mahkemesi Yürütmeyi Durdurma kararı gerekçesinde kısa özetle ;

"…Yukarıda yapılan açıklamalar ve tespitler ışığında, 5393 sayılı Kanunun 45. maddesinin

birinci fıkrasında düzenlenen Kanun hükmünde örtülü kanun boşluğu bulunduğu sonucuna

varıldığından, bu nedenle anılan maddenin birinci fıkrasında yer alan; Meclis, birinci başkan vekilinin,

onun bulunmaması durumunda ikinci başkan vekilinin, onun da bulunmaması durumunda en yaşlı üyenin

başkanlığında toplanarak; ...bir başkan vekili, Seçer; hükmünün, kamu yönetimine hakim olan yukarıda

zikrolunan tarafsızlık ve çıkar çatışmasından kaçınma gibi ilkelerle çatıştığı, bu durumun öğretide, gerekli

kanuni düzenlemenin yapılmamış olması hali kanun boşluğu olarak tanımlanmakta, kanunda bir olaya

ilişkin bir kural olmasına karşın, gerekli istisnalara yer verilmeyip, kuralın kapsamının çok geniş tutulması

dolayısıyla uygulanmasının adalete aykırı bir durumu ortaya çıkarıyorsa örtülü boşluk olduğu kabul

edilmektedir. Başka bir anlatımla, bir hükmün uygulanmasının hakkın kötüye kullanılması sonucunu

doğurması durumunda örtülü kanun boşluğundan söz edilmektedir. Örtülü boşlukta hakimin hukuk

yaratması gereken bir durum söz konusu olduğu, Hakim tarafından amaca uygun sınırlama yoluyla bu

tür boşlukları doldurması gerektiği kabul edilmektedir…" denmektedir.

Bu gerekçe ile Bayrampaşa Belediye Başkan Vekilliği seçiminde mahkeme; CHP adayının aynı zamanda

meclis başkan vekili sıfatıyla seçimi yönetmesi sebebiyle seçim işleminin yürütmesinin durdurulmasına

karar vermiştir. Türkiye Cumhuriyeti Anayasası gereği tüm şahıs ve kurumlar faaliyetlerinde mevcut yasal

yasalara uymak ve o doğrultuda hareket etmek mecburiyetindedir. Bayrampaşa Belediye Meclisi

21.09.2025 tarihli oturumda yaptığı seçim ile mevcut Belediye Yasası hükümlerine uygun hareket ile

meclis başkanlığını Sayın İbrahim Kahraman yapmıştır. Hiç bir şahıs veya kurumdan mevcut yasa ve

mevzuatta boşluk var şeklinde bir tespitle, ben buna göre kendimce bir uygulama belirleyeyim

şeklinde bir beklenti olamaz. Mahkemenin örtülü boşluk gibi gerekçesi Anayasaya aykırılık teşkil

edeceği gibi hukuken gerekçe olarak kabul edilemez.

Konuyu Belediye Kanununa göre inceleyelim;

Madde 45: Belediye Başkanlığının boşalması halinde yapılacak işler; Belediye Başkanlığının

herhangi bir nedenle boşalması durumunda, Vali tarafından Belediye meclisinin on gün içinde

toplanması sağlanır. Meclis birinci başkan vekilinin, onun bulunmaması durumunda ikinci başkan

vekilinin, onun da bulunmaması durumunda en yaşlı üyenin başkanlığında toplanarak; Bir Başkan

veya Başkan vekili seçer der. Aynı maddenin 7. Paragrafında Belediye Başkanı veya Başkan vekili

seçilinceye kadar Belediye Başkanlığı görevi, meclis birinci başkan vekili, bulunmaması durumunda

ikinci başkan vekili, onun da bulunmaması durumunda Vali tarafından görevlendirilecek bir kamu

görevlisi tarafından yürütülür der.

Madde 40: Başkan vekili İkinci paragrafında Başkan vekili, başkanın yetkilerine sahiptir der.

Madde 38: Belediye Başkanının görev ve yetkileri, Belediye Başkanının görev ve yetkileri başlıklı

maddenin d fıkrasında Belediye Başkanının görevleri arasında meclisi ve encümeni yönetmek

sayılmaktadır.

Madde 19: Başkanlık divanı Meclisi Belediye Başkanı, katılmaması durumunda meclis birinci başkan

vekili, onun da katılmaması durumunda ikinci başkan vekili başkanlık eder. Ancak yıllık faaliyet

raporunun görüşüldüğü meclis toplantısı meclis başkan vekilinin başkanlığında yapılır der. Buradan

yola çıkarak meclis vali tarafından toplantıya davet edilmiş. Birinci başkan vekili tarafından toplantı

açılmıştır. Kaldı ki 45. maddenin 7. paragrafında Belediye Başkanı veya Başkan vekili seçilinceye

kadar Belediye Başkanlığı görevini Meclis birinci başkan vekili yapar der. Toplantıyı Belediye Başkan

vekili değil başkan olarak yönetmiştir. Aynı zamanda Belediye konumunun 40. maddesi Başkan

Vekili, Başkanın yetkilerine sahiptir, der.

 

Madde 38: Belediye Başkanının görev ve yetkileri başlıklı maddenin d fıkrasında Belediye

Başkanının görevleri arasında meclisi ve encümeni yönetmek sayılmaktadır. Bu nedenle meclisi

başkan vekilinin yönetmeninden doğal bir şey yoktur. Kaldı ki Kanunu 19. Maddesi başkanlık divanı

başlıklı bölümde Başkanın yönetmeyeceği tek toplantının Yıllık faaliyet raporunun olduğu toplantı

olduğunu belirtmiştir.

Sayın İbrahim Kahraman kanunun emrettiği için meclisi yönetmiştir. Kanun, başkan vekilliği

seçiminde oturumun meclis 1. Başkan vekili, onun yokluğunda 2. Başkan vekili, o da yoksa en yaşlı

üye tarafından yönetileceğini emretmiştir. Kendisinden başka bir davranış beklenmesi mümkün

değildir. Durumun hukuksuz olduğunu dile getirenlerin itiraz edebilecekleri hiç bir husus olmadığı

gibi, itiraz noktasında dayanabilecekleri hukuki bir dayanak ta mevcut değildir. Mahkeme, meclis

başkan vekilinin aynı zamanda aday olması hususunun Kanunda düzenlenmemiş olduğunu da

belirtmiş, burada bir örtülü Kanun Boşluğu; olduğunu açıkça kararında dile getirmiştir. Bu tür

bir gerekçe ile mevzuat ve kanunun emri doğrultusunda alınan kararın iptali mümkün değildir.

Kanuna aykırı hareket edilmesi gerektiği yönünde bir hukuki kanaat ve beklenti Anayasa ve hukuk

düzenine aykırıdır. Ayrıca önemle belirtmek gerekir ki böyle bir olayın değerlendirmesinde kanun

boşluğu denen bir şey olmaz. Eğer bir yerde yetkisizlik varsa ve de yetkisizlik durumunda istisnası da

belirtilmemişse orada bir yetki yoktur. Buna dayanarak da Yürütmeyi Durdurma yönünde karar

verilemez, hele hele Bakan vekili seçimi hiç iptal edilemez!

Bir başka husus Anayasa ve İlgili mevzuatta Belediye başkan vekilliği seçimlerinde tek yetkili merci

açıkça kanunla belirlenmiştir. İlçe Seçim Kurulu, İl Seçim Kurulu ve Yüksek Seçim Kurulu. Burada

İstanbul 8. İdare Mahkemesinin karar vermesi mümkün değildir. Türkiye Cumhuriyeti Anayasası ve

Hukukun evrensel ilkesi gereğince; bir konuda hangi merci yetkiliyse, diğerinin o alana müdahale

hakkı yoktur. Bayrampaşa'da verilen yürütmeyi durdurma kararı hukukun temel ilkelerine aykırıdır.

5393 sayılı Belediye Kanununun 45 inci maddesi nettir. Belediye başkanlığı boşaldığında meclisi

birinci başkan vekili yönetir. Buna rağmen yetkili ve görevli olmayan mahkeme birinci başkan vekili

adayı meclisi yönetemez şeklinde zorlama bir gerekçe ile gerçekleşen seçimler hakkında yürütmeyi

durdurma kararı verilmiş olması Belediye Kanunu ve ilgili mevzuatın amir hükümlerini yok saymıştır.

(Bayrampaşa ve Haber İstanbul Gazeteleri)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




Orjinal Habere Git
— HABER SONU —